Fler konkurrenter betalar pengar till Tesla

Japanska biltillverkaren Honda gör precis som Fiat Chrysler och börjar betala Tesla för att köpa så kallade ZEV credits. Detta för att kunna möta EU’s utsläppskrav på bilar för att undvika höga böter. ZEV står för Zero emission vehicles och regelverket med dessa finns för att få ner utsläppen av koldioxid från bilar. Företag som inte lyckas möta kraven har möjlighet att köpa ZEV credits av andra företag för att undvika böter, och eftersom Tesla bara tillverkar utsläppsfria bilar så har de gott om just dessa. 

Honda har faktiskt en elbil som de säljer i Europa vid namn Honda E, men den säljer inte tillräckligt för att kunna möta EUs krav. Ser man en bild på Honda E så förstår man varför den säljer så dåligt; det kan vara en av de fulaste bilarna någonsin.

Honda är inte de enda som köper ZEV credits av Tesla. I maj 2019 gjorde Fiat Chrysler och Tesla en deal om köp av ZEV credits för över 2 miljarder dollar. Dessa pengar har varit tydligt bidragande till att Tesla nu gått med vinst fem kvartal i rad. Utan dessa pengar hade Tesla bara precis nu börjat gå med vinst, och de hade inte kunnat expandera i samma rasande takt med Gigafactories på tre kontinenter som nu. Man kan absolut se det som att Teslas konkurrenter betalar Tesla för att bli utkonkurrerade av Tesla. Det är ju faktiskt underbart.

Nya 4860-batterier från Panasonic och LG

De två största batteritillverkarna i världen, Panasonic och LG Chem, har precis gått ut med nyheter rörandes den nya 4680 battericellen som Tesla visade upp på battery day. I sin senaste kvartalsrapport så meddelar Panasonic att man började arbeta med med den nya tekniken direkt efter battery day. 

LG Chem har också i sin senaste kvartalsrapport meddelat att man börjar tillverka ett cylindriskt batteri med en ny formfaktor. De sa inte rakt ut att det är de nya 4680-batterierna som de syftar på, men de har gått ut med specifikationerna för de nya batterierna, och dessa stämmer extremt väl överrens med specifikationerna som visades upp på Battery day.

Tesla ger sig ju in i batteribranschen för att de behöver få bukt med bristen på batterier, men Elon har också länge sagt att de behöver få med sig sina leverantörer då man inte kan göra allt på egen hand. 

Det här borde betyda att andra företag kommer att kunna köpa dessa revolutionerande batterier av Panasonic och LG i framtiden trots att det är Tesla som utvecklat det. Det finns dock ingen säker information om det här ännu så det är nog lika bra att vänta med spekulerandet tills det finns mer information. 

Tesla Tequila

Tesla har också precis släppt sin senaste produkt, Tesla Tequila, och precis som med Teslas korta shorts så tog produkten slut på ett par timmar och kan tyvärrr inte längre beställas. För oss européer så gick det dock aldrig att beställa tequilan. Jag hann faktiskt in på hemsidan när den fortfarande fanns i lager men där fanns att läsa att produkten bara säljs i USA. 

Det mest intressanta med produkten är kanske den mycket snygga designen på flaskan, i form av en blixt som står upprätt med hjälp av ett litet ställ i metall.

En flaska kostar, eller kostade, 250 dollar inklusive frakt.

Tesla Tequila, ibland kallat Teslaquila, är ett skämt som har sitt ursprung i en första april-tweet från Elon Musk 2018, där han falskeligen meddelade att Tesla gått i konkurs. 2018 var ett tufft år för Tesla och man gick igenom vad Elon kallar för “production hell” med Model 3. Pengarna började sina, man låg 6 månader efter med lanseringen, och antalet kritiker i media och på internet verkade oändligt.

Med i tweeten finns också en bild på Elon där han mycket riktigt ser avsvimmad ut, liggandes mot en Model 3, med en bit kartong över sig på vilken det står “bankwupt”, med w.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *