Tesla Battery day recap

Tesla avslöjade såna hisnande nyheter på Battery day att det för oss flesta var helt omöjligt att ta in alltihopa på bara en tittning. Här kommer en kort sammanfattning av det viktigaste som visades upp i punktform:

  • Ökad räckvidd på batterierna med 54%
  • Sänkt kostnad med 56%
  • Sänkt kapitalinvestering som behövs per kilowattimme med 69%
  • Kraftigt ökad produktion till 100 gigawattimmar till 2022, 3 terawattimmar till 2030
  • Dry coating-teknik innebär mycket fler batterier på mycket mindre yta i fabrikerna
  • En ny, ”billig” kompakt Tesla för 25 000 dollar inom tre år
  • Model S Plaid med över 1100 hästkraftter, 0-100km/h på under 2,1 sekunder, 84 mil räckvidd på en laddning, 1 500 000kr pris

Så Teslas mål har från dag 1 varit att skynda på världens övergång till hållbar el. För detta behövs batterier, väldigt mycket batterier. Dessa behövs naturligtvis till elbilar men även till stationär lagring av energi.

Tesla Powerpack

Stationär lagring behövs eftersom solenergi kommer att bli väldigt stort i framtiden, och energin måste kunna förvaras för senare användning för när solen inte skiner; du vet, som på natten t.ex. 

Sen har vi naturligtivs också bilarna. Tesla har alltid sålt varenda bil de tillverkat och marknaden skriker efter fler, men batterierna har alltid varit en flaskhals. Tesla har länge varit det företag som köper in flest batterier i världen av företag som Panasonic och LG Chem, men det är inte tillräckligt. 

Teslas främsta mål med den nya batteriteknologin som uppvisades på Battery day är två; att öka produktionen av batterier kraftigt samt att reducera kostnaden för produktionen av dessa batterier kraftigt. Elbilar är så pass dyra som de är idag främst pga av den höga kostnaden för batterier. 

Den viktigaste bilden under hela presentationen

Med en steg-för-steg genomgång visades på Battery day planen för att kunna mer än halvera kostnaden för produktionen av batterier, öka räckvidden med över 50% samt minska kapitalinvesteringen per gigawattimme med 69%.

Den nya 4680 battericellen, 46mm i diameter och 80mm hög

Den sista siffran kan kanske kännas som den minst upphetsande av de tre, men vad den betyder är att Tesla kommer att kunna skala upp sin produktion snabbt.

En intressant godbit här är att av de 10 största företagen i världen mätt efter omsättning så är 6 av dessa i energibranschen. Tesla kommer förhoppningsvis att segla upp och bli ett av de största energiföretagen i världen redan inom ett par år.

En viktig sak att förstå är att det är inte bara ett slags batteri med samma kemiska sammansättning i alla batterier som gäller från och med nu, utan olika batterier kommer att användas i olika sammanhang.

Exempel: i kommande sportbilen Roadster så är låg vikt, hög energidensitet och hög effekt naturligtvis viktigt, men för stationär förvaring av energi som i Teslas Powerwalls och Powerpacks så spelar vikten mindre roll. Därför kan man då använda sig av andra material för att hålla ner kostnaden.

Detta var bara en kort sammanfattning av den stora mängd information som presenterades, eventuellt kommer en mer detaljerad genomgång i framtiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *