Q3; över alla förväntningar, som väntat

Du vet, om någon hade berättat för mitt tonårsjag att jag i framtiden skulle gå över ett företags kvartalsrapport med stort intresse så hade nog mitt tonårsjag misstänkt lögn, osanning, bluff och förbannad dikt. Få saker är ju så osexiga som kvartalsrapporter.

Här är vi dock nu, med en kvartalsrapport som gör mig både glad och hype:ad inför mitt favoritföretags framtid, och likväl den spännande framtid som vi alla har framför oss.

Den lite skönt clickbaitiga titeln ”över alla förväntningar, som väntat” syftar på alla börsanalytikers och Wall streets uppskattningar av Teslas resultat. Uppskattade resultat som Tesla alltid slår, kvartal efter kvartal, år efter år. 9 av 10 analytiker har än idag ingen aning om vad de ser när de analyserar Tesla, och de få som faktiskt ser och förstår, är dom som de senaste året tjänat stora summor pengar åt sina klienter och åt sig själva.

Så, vad kan vi utröna ur Teslas kvartalsrapport för tredje kvartalet 2020?

Ja, en väldigt viktig kolumn i rapporten är naturligtvis vinsten, där vi finner strax över 2 miljarder dollar, vilket är hela 63% mer än föregående kvartal, och 73% mer än samma kvartal förra året.

Inkomsten från försäljningen av bilar ligger på 7,6 miljarder dollar vilket är 47% mer än förra kvartalet och 42% mer än samma kvartal förra året.

En annan intressant kolumn är den sammantagna vinstmarginalen för bilförsäljningen, vilken ligger på väldigt höga 27,7%, en siffra som garanterat gör konkurrerande biltillverkare gröna av avund, speciellt under ett så bedrövligt år som 2020. Lite höftat så brukar vinstmarginalen för tillverkningen av bilar hos andra odugliga biltillverkare ligga på 5%.

27,7%.

Denna siffra innebär att Tesla har stort utrymme att sänka priset på sina bilar, något som också kommer att hända när Teslas nya, gigantiska batteriprojekt förhoppningsvis får bukt med bristen på batterier, någon gång under 2022 eller 2023. Anledningen till att Teslas bilar är så pass dyra idag är kostnaden för, och bristen på, just batterier.

Vidare så har vi operating margin, eller rörelsemarginalen, som de senaste fyra kvartalen har legat ganska stadigt runt 5%. Denna har nu plötsligt nästan fördubblats till 9,2%. En rörelsemarginal visar på hur mycket som finns kvar efter att företagets samtliga kostnader har dragits av från inkomsten. En fördubbling av rörelsemarginalen blir ju extremt imponerande när man tänker på att samtidigt så håller Tesla på att bygga tre gigantiska Gigafactories; en i Berlin, en i Austin, Texas, och en i Shanghai som redan nu spottar ut Model 3:or, men som fortfarande byggs ut för att snart kunna producera Model Y.

En annan väldigt intressant sak som vi ser är att solpanelinstallationer har ökat med hela 111% jämfört med förra kvartalet. Det här är en liten personlig favorit eftersom att det är en föraning om det enorma energiföretag som Tesla kommer att bli i framtiden.

I conference callet kan man höra hur passionerad Elon Musk blir när solpanelerna tas upp i en fråga.

Energisidan av företaget med solpaneler och lagring av el i batterier har potentialen att bli lika stor som bilsidan, om inte större.

Tesla Megapacks, lagring av solenergi
Gigafactory Texas under uppbyggnad
Gigafactory Berlin byggs upp i galet hög fart
Gigafactory Shanghai, Model Y kommer snart att börja levereras
Mer gigafactory Shanghai, här gjuts Model Y
Översiktsbild av Gigafactory Shanghai

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *