Teslas autopilot/Full self driving snart i beta

En serie tweets från Elon Musk har gett oss intressant information om hur det går med utvecklingen av Teslas FSD (Full Self Driving); teknologin som i framtiden kommer att kunna göra så att Teslas bilar kan köra sig själva helt utan uppsyn eller ingripande av en förare.

Ett begränsat stängt betatest av FSD kommer att inledas på tisdag i nästa vecka (den tjugonde) och kommer inledningsvis att involvera ett litet antal förare. Längre fram kommer en öppen beta att äga rum där ägare av Teslor med FSD-paketet köpt och installerat kommer att kunna delta i en fortfarande begränsad beta i utvalda amerikanska städer.

Teslas egendesignade dator för FSD

Ett begränsat stängt betatest av FSD kommer att inledas på tisdag i nästa vecka (den tjugonde) och kommer inledningsvis att involvera ett litet antal förare. Längre fram kommer en öppen beta att äga rum där ägare av Teslor med FSD-paketet köpt och installerat kommer att kunna delta i en fortfarande begränsad beta i utvalda amerikanska städer.

Kostnaden idag för FSD-paketet i Sverige, eller ”total självkörningsförmåga” som det lite torrt heter på hemsidan, är i skrivande stund 77.000kr, ett pris som kommer att öka med tiden, och det kraftigt, något som Elon har klargjort tidigare.

Beröm för Waymos autopilot samt flex för Teslas FSD

Uppgifterna om den kommande FSD-betan tillkännagavs av Elon i ett Tweet-svar till ARK Invests Tasha Keeney. Tasha specialiserar sig på att analysera autonoma fordon, ett område där Tesla och Google-ägda Waymo förväntas bli ledande. I sitt svar så poängterar Elon att samtidigt som Waymos självkörande teknologi är imponerande så är det en väldigt anpassad och specialiserad lösning. Teslas FSD, återigen; Full self driving, är en generell lösning skapad för att kunna fungera varsomhelst i världen och under alla förhållanden.

En av Waymos självkörande robotaxis

Waymos bilar fungerar bara i geofencade områden, allså virtuellt avgränsade områden, där bilarna kan använda sig av högupplösta kartor för att ta sig fram längs vägarna. Teknologin fungerar inte utanför dessa områden, och har problem att hantera saker som skiftande väder, dåligt ljus, komplexa trafikmönster med mera. Om någonting skulle hända som gör att kartorna inte stämmer exakt med verkligheten så blir det problem. Detta är anledningen till att Waymo har valt Phoenix i Arizona för att testa sina första robotaxis eftersom staden har vällysta gator i ett rutmönster, förutsägbar trafik samt stabilt väder.

Inledningsvis så arbetade Tesla med samma sorts teknologi för autonomi som Waymo, men nådde ett så kallat lokalt maximum, vilket är matematikprat för att nå en gräns som inte går att ta sig förbi. De blev tvungna att börja om från början och skriva om hela kodbasen från grunden.

Den här gången är de dock på rätt bana, enligt Elon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *